تبلیغات
مطالب اینترنتی - توصیه‌هایی برای سلامت دستگاه گوارش
مطالب اینترنتی
پنجشنبه 3 خرداد 1397 :: نویسنده : نویسنده


روزنامه آرمان امروز:سلامت بدن با وضعیت دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ دارد. به طوری كه در صورت وجود اختلالی در فعالیت آن، مشكلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد. در این مطلب توصیه‌هایی ساده در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه می‌شود.

بهداشت را رعایت كنید

عدم رعایت بهداشت مواد غذایی به اسهال، تهوع و دیگر مشكلات گوارشی می‌انجامد. غذاهای سرد را به صورت سرد و غذاهای گرم را به صورت گرم نگه دارید. برای سبزیجات و گوشت‌ها از تخته‌های جداگانه استفاده كنید و لبنیات پاستوریزه مصرف كنید.

رژیم غذایی خود كنترل كنید

توصیه‌هایی برای سلامت دستگاه گوارش
اگر با مصرف لبنیات دچار نفخ و درد شكم می‌شوید، از شیر بدون لاكتوز استفاده كنید. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ می‌شوید، آنها را چند ساعت قبل پخت، خیسانده و آب آن را دور بریزید. اگر با مصرف غذاهای اسیدزا مانند چای، قهوه، گوجه فرنگی و غذاهای ترش دچار سوزش معده می‌شوید از آنها اجتناب كنید.

مصرف فیبر را افزایش دهید

متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند، روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف كنید. منابع خوب فیبر، غلات كامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات هستند. این مواد غذایی به رفع یبوست كمك كرده و با كاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث كاهش قند و كلسترول خون می‌شوند. از آنجایی كه این مواد خاصیت سیر‌كنندگی دارند، اشتها را كم كرده و به كاهش وزن كمك می‌كنند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ، مصرف فیبر را به طور تدریجی افزایش دهید.

پروبیوتیك‌ها باكتری‌های مفید موجود در روده هستند كه به هضم غذا، تولید و افزایش جذب ویتامین‌ها و اسیدهای آلی كمك می‌كنند. بعضی مواد غذایی مانند ماست حاوی پروبیوتیك هستند. تحقیقات نشان داده‌اند كه پروبیوتیك‌ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریك پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند.

سندرم روده تحریك‌پذیر نوعی اختلال در عملكرد روده است كه با درد مزمن در ناحیه شكم، احساس ناراحتی، نفخ، اسهال و یبوست متناوب بروز می‌كند. بیماری التهابی روده نیز بیماری‌ای است كه دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی می‌شود و موجب مشكلات گوارشی می‌شود. علائم این بیماری بستگی به قسمت درگیر در مجرای گوارشی دارد.

به مقدار كافی آب بنوشید

مایعات به دفع مواد زائد از بدن كمك كرده و
باعث احساس شادابی می‌شوند. توصیه می‌شود روزانه ۸ لیوان آب و مایعات
بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه كه به طور طبیعی دارای آب هستند نیز
مفید است.



لینک منبع

مطلب توصیه‌هایی برای سلامت دستگاه گوارش در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :